Selkeä tavoite helpottaa käytännön myyntityötä
Lopputuloksen kannalta on olennaista, että myynnille on asetettu tavoite ja että sen täyttymistä seurataan: onnistumiset motivoivat myyjiä ja tehty työ konkretisoituu selkeiksi euromääriksi.
Tavoite voi olla esimerkiksi
- euromääräinen tai myydyissä kalentereissa laskettava
- muuten konkreettinen, kalenterimyynnistä saaduilla rahoilla hankittava asia, kuten esimerkiksi uusi puolijoukkueteltta
Miettikää, minkälainen tavoite olisi teidän lippukuntanne tilanteelle sopivin, Parhaat lippukunnat myyvät vuosittain yli 20 kalenteria jäsentä kohti. Tavoite kannattaa kuitenkin pitää realistisena lippukuntanne aiempaan myyntiin nähden.
Esimerkkejä, joihin lippukunnat ovat käyttäneet kalenterituotot aikaisemmin:
- Yleinen toiminta ja kalustohankinnat, kuten talviteltta
- Uusien vessojen hankinta kämpälle ja suurleirin maksut
- Leirimaksujen pitäminen kohtuullisina
- Sudenpentujen ja seikkailijoiden leirit
- Retket, viikkotoiminta sekä kolon ja kämpän vuokrat
- Ryhmien toiminta
- Suurleirit ja retket
- Sisutoiminnan avustajien retkimaksut (Sisupartiolaisia ovat partiolaiset, jotka tarvitsevat erityistä tukea partiossa vamman, pitkäaikaissairauden tai muun ominaisuuden takia)
- Vartioiden oma toiminta
Yhdessä asetettu tavoite saavutetaan varmimmin
Tavoitteen asettamiseen kannattaa ottaa mukaan koko johtajisto. Kun tavoite asetetaan yhdessä, kaikkien on helppoa sitoutua siihen.
Pohtikaa johtajiston kesken seuraavia kysymyksiä:
- Olemmeko tehneet ostamisen mahdollisimman helpoksi? Onko lippukunnalla esimerkiksi korttimaksupäätteitä tai tili mobiilimaksuja varten?
- Montako kalenteria myimme viime vuonna? Olimmeko tyytyväisiä myyntitulokseen?
- Miten jäsenmäärämme on muuttunut viime vuodesta?
- Pystymmekö myymään enemmän kalentereita jäsentä kohti tänä vuonna? Mitä se vaatisi?
- Miten voisimme motivoida nykyistä useampia lippukunnan jäseniä (ja jäsenten vanhempia) osallistumaan kalenterimyyntiin?
- Käytimmekö viime vuonna kaikkia myyntikanavia? (myyjäiset, nettikaupan markkinointi, ovelta ovelle -myynti, koulut, yritysmyynti…)