Tarjotkaa adventtikalenteria oman alueenne yrityksille
Alueenne yrityksiin kannattaa ehdottomasti olla yhteyksissä. Yritykset lähettävät joka joulu yhteistyökumppaneilleen ja asiakkailleen joulutervehdyksen, joten kannattaa tiedustella, tahtoisiko joku paikallinen yritys tai toimija lähettää joulutervehdykset tänä vuonna vaikkapa adventtikalenterin muodossa.
Yritysmyynnistä kannattaa tiedottaa mahdollisuuksien mukaan reilusti etukäteen ja olla potentiaalisiin yrityksiin yhteydessä jo syyskuussa. Mallikirjeen yritysten lähestymiseen löydät materiaalipankista.
Etsi sopiva yritys asiakkaaksi
- Kartoittakaa lähellänne olevat yritykset, joille voisi harkita kalenterien tarjoamista: vanhempien ja sukulaisten työpaikat ja yritykset sekä mahdolliset entiset ja nykyiset yhteistyökumppanit, joiden kanssa olette lippukuntana ollut tekemisissä.
- Olkaa ajoissa liikkeellä: Yritykset tekevät joulukortteja ja -tervehdyksiä koskevat päätökset usein jo alkusyksystä.
- Yritysten kontaktointi kannattaa tehdä koordinoidusti päällekkäisten yhteydenottojen välttämiseksi. Myös alueen muihin lippukuntiin kannattaa ottaa yhteyttä ja tiedustella, mitä yrityksiä he mahdollisesti lähestyvät tai ovat jo lähestyneet.
Ota yhteyttä yritykseen
- Henkilökohtainen ote yrityksen lähestymiseen on tehokkaampaa kuin yleisluontoinen mainoskirje. Materiaalipankista on ladattavissa valmis kirjepohja, jota voitte muokata tarkoitukseenne sopivaksi ja personoida sen vastaanottajan mukaan.
- Kirjeessä tai sähköpostiviestissä kannattaa mainita kalenterin oma verkkokauppa osoitteessa www.adventtikalenteri.fi tai lippukuntanne oma myyntilinkki ja kertoa, että kalenterit voi ostaa myös sieltä.
- Mikäli lähestytte yritystä kirjeellä tai sähköpostilla, osoittakaa se suoraan sille henkilölle, joka hankinnoista vastaa: usein toimitusjohtajalle tai viestintäpäällikölle/tiedottajalle. Esittäkää asianne viestissä suoraan ja kohteliaasti. Soittakaa ehdotuksenne perään muutaman päivän kuluttua.
Vie yhteistyö loppuun asti
- Yhteydenpito kannattaa hoitaa huolellisesti alusta loppuun:
1) kohtelias lähestyminen sähköpostiviestillä tai kirjeellä
2) soitto perään
3) mahdollinen käynti yrityksessä
4) kauppojen teko tai kieltäytyminen
5) kiittäminen ja hyvän joulun toivotukset. - Kysy saatteko kertoa yrityskaupasta esimerkiksi omalla Facebook-tilillänne. Tämä on hyvä keino saada muutkin kiinnostumaan mahdollisuudesta!
- Mikäli ei tule kauppoja, älkää lannistuko! Muistakaa kiittää ajasta ja toivottakaa hyvää joulua. Seuraavana vuonna voitte palata asiaan ja tarjota kalenteria uudelleen.
- Kieltäytymisen syynä voi olla monia asioita, eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Kohtelias ja hyvin hoidettu yrityksen kontaktointi jää varmasti mieleen, ja seuraavana vuonna vastaus saattaa hyvinkin olla myöntävä!
Valmiit materiaalit
Kirjepohja myyntipaikkojen lähestymiseen
Säästä aikaa ja vaivaa ja hyödynnä valmista kirjepohjaa. Lisää vain lippukuntanne omat tiedot kohdilleen ja lähetä matkaan tai kiikuta henkilökohtaisesti mahdolliseen myyntipaikkaan. Voit myös katsoa kirjepohjasta vinkkejä sisältöön sähköpostia varten.
Lomakeella keräät tilaukset näppärästi
Käytä ihmeessä hyödyksesi valmista lomaketta, jonka voit jättää esim. oman tai huoltajasi työpaikan pöydälle tai ojentaa yritykselle jonka kanssa sovitte yritysmyynnistä