Sosiaalinen media adventtikalenterin markkinoinnissa

Sosiaalisen median kanavia kannattaa hyödyntää luovasti ja kattavasti partiolaisten adventtikalenterin markkinoinnissa. Parasta somemarkkinointia ja -viestintää on juuri teidän näköisenne sisältö. Somessa voitte siis hyödyntää valmiita adventtikalenterin markkinointikuvia ja tekstiehdotuksia tai itse ottamianne kuvia ja videoita.

Adventtikalenterikampanjan viralliset tunnisteet ovat #adventtikalenteri, #partiolaistenadventtikalenteri, ja #partioscout. Voit myös tagata mukaan @partioscout, jolloin tunnelmianne voidaan jakaa eteenpäin myös laajemmalle yleisölle. Omien kalenteriin liittyvien somepäivityksien yhteydessä voi käyttää myös muita jouluun liittyviä hashtageja, kuten esimerkiksi #joulukalenteri ja #joulu2021.

Voit lisätä somepostauksiisi linkit joko lippukunnan omalle adventtikalenterisivulle, piirin sivulle tai adventtikalenterin verkkokauppaan osoitteessa www.adventtikalenteri.fi. Verkkokauppaan linkittäessä kannattaa muistuttaa, että myös siellä asiakas voi valita osoittaa tukensa juuri teidän lippukunnallenne.

Omien somekanavienne lisäksi myös paikkakuntien valmiita someryhmiä kannattaa hyödyntää!

Valokuvassa partiolaisten adventtikalenteri 2021 jouluisella pöydällä

Valmiit somemateriaalit

Lippukunnille on olemassa paljon erilaista somemateriaalia, joita voi vapaasti käyttää kalenterikampanjassa.
Kuvat löytyvät materiaalipankista: partio.fi/kalenterimateriaalit

Ole itse aktiivinen somessa

Adventtikalenterien myyntiaika on 15.10.–5.12.2021. Ennen kampanjan alkua on hyvä alkaa herättelemään ostajien mielenkiintoa kalenteria kohtaan. Somepostauksissa voit vastata esimerkiksi oheisiin kysymyksiin.

Missä ja milloin teiltä voi ostaa kalentereita?

Muista aina mainita somepostauksissa mistä ja milloin kalentereita voi ostaa teidän lippukuntanne partiolaisilta/sinulta. Oletteko myymässä esimerkiksi kirjaston edessä tiettynä päivänä? Tai kenties mukana paikkakuntanne joulumarkkinoilla? Mainitse päivämäärät ja kellonajat. Mahdollisuuksien mukaan voit linkittää myös myyntipaikkalistaukseen: adventtikalenteri.fi/myyntipaikat

Mainitse näppärästä verkkokaupasta!

Somen kautta voitte tavoittaa myös uusia asiakkaita, joilla ei ole mahdollisuutta ostaa kalenteria kasvokkain. Kannattaa siis ehdottomasti mainita myös nettikaupasta adventtikalenteri.fi

Kannattaa pitää mielessä, että lippukunnallenne paras nettikauppaostaja on se, joka valitsee teidän lippukuntanne tuen saajaksi. Varmista siis, että lippukuntasi nimi on aina selvästi esillä mainitessasi verkkokaupan!

LINKKI LIPPUKUNTALINKKIGENERAATTORIIN TULOSSA

Mihin käytätte kalenterimyynnin tuottoja tänä vuonna?

Kannattaa aina mainita mihin juuri teidän lippukuntanne on keräämässä tuottoja tänä vuonna. Keräättekö rahoja esimerkiksi uusien telttojen ostoon tai kämpän katon remonttiin?

Someviestintä ennen myynnin alkua

Hehkuttaa Instagramissa, Facebookissa, TikTokissa, Twitterissä sekä muissa kanavissanne.

Heittäydy brändivalokuvaajaksi ja ota kuvia kalenterista erilaisien taustojen kanssa. Tai esiinny kuvissa ja vidoissa itse kalenterin kanssa. SP on myös tuottanut valmiiksi esimerkkipostauksia sekä viikkoaikataulun, joita voit halutessasi hyödyntää vapaasti.

Vaihda oman ja/tai lippukunnan Facebookin kansikuvan adventtikalenterihenkiseksi. Kaikki kalenterimyyjät voivat vaihtaa kansikuvan / profiilikuvan samalla teemalla ja näin viestittää omille kavereilleen keneltä kalentereita on mahdollista ostaa.

Lippukunnan omissa kanavissa on hyvä muistaa innostaa ja kannustaa kalenterimyyjiä ennen myynnin alkua sekä kampanjan aikana.

Tunnetko kenties partion ulkopuolisia somevaikuttajia? Saisiko heidät suostuteltua hyvää tekevän kalenterin ilosanoman välittäjiksi? Aina kannattaa kysyä!

Kalenterikampanjan aikana

Voit kertoa kalenterin myynnistä somessa tasaisin väliajoin. Esimerkiksi lippukuntanne partiolaisista myymässä kalentereita (muistathan, että alaikäisten partiolaisten vanhemmilta on saatava lupa tähän).

Ottakaa ihmeessäkuvia ja videoita tunnelmistanne myös kulissien takaa aidoista myyntitilanteista ja laittakaa nekin jakoon. Muistakaa vain pyytää kuvauslupa, mikäli asiakkaat esiintyvät tunnistettavasti kuvissa.

Myös kampajan aikana kannattaa postata esimerkkejä siitä, mihin olette keräämässä kalenterituottoja tänä vuonna. Kalenterimyynnillä tuetaan vahvasti paikallista nuorisotyötä ja tätä on hyvä tuoda esille kampanjan aikana.

Lippukunnan kanavissa on hyvä innostaa ja kannustaa kalenterimyyjiä myös kampanjan aikana. Myyntivinkkejä löydät tältä sivustolta ja niitä tullaan lisäämään adventtikalenterin myyjien Facebook-sivuille.

Kampanjan päättyessä ja jälkeen

Muista kiittää kampanjaan osallistuneita niin ostajia kuin myyjiäkin!

Voit käyttää materiaalipankin valmista kiitoskuvaa somepostauksessa tai luoda ihan omanlaista materiaalia.

Lippukunnan jäsenien, kotijoukkojen ja mahdollisten yhteistyökumppaneiden lisäksi, muista kiittää myös itseäsi!

Piirretty kuva, jossa pöllö joulukuusen oksalla

Kertokaa myyntitapahtumistanne myös somessa

Vinkki! Facebookiin kannattaa luoda tapahtuma myyntitempauksistanne, jossa kerrotaan missä myytte kalentereita ja koska.

Tapahtuman voi luoda lippukunnan omalla Facebook-tilillä (Tapahtumat -> luo tapahtuma). Tapahtuma laitetaan julkiseksi, jotta se näkyisi kaikille. Tapahtumaa voi jakaa, ja siihen voi kutsua ihmisiä. Kannattaa myös vinkata asiasta paikkakuntanne tai kaupunginosanne yleisissä Facebook-ryhmissä (varmistakaa toki ylläpitäjiltä ensin, että se on ok).

Adventtikalenterin omat somekanavat

Facebook: Partiolaisten adventtikalenteri
www.facebook.com/adventtikalenteri
Kuka tahansa voi tykätä. Sivustolla paljastetaan muun muassa kalenterin luonnos ja kalenterin kuva sekä kerrotaan mistä kaikkialta kalentereita voi ostaa.

Facebook: Partiolaisten adventtikalenterin myyjät
www.facebook.com/adventtikalenterimyyjat
Kalenterimyyjien oma sivu. Kutsuthan kaikki lippukuntasi myyjät mukaan! Sivustolla kerrotaan ajankohtaisista adventtikalenteriasioista, saadaan myyntivinkkejä, jaetaan kokemuksia sekä luodaan yhteistä kalenteritarinaa.

Twitter: 
@partiolaiset
Twitteriin nostetaan kalenteriasiaa koko kampanjan ajan. Kanavalla muun muassa esitellään kalenteria, mihin varoja kerätään sekä kerrotaan mistä kalentereita voi ostaa.

Instagram:
@partioscout
Instagramin kuvavirtaan nostetaan myyjien kuvia ja pyritään tekemään kalenteria tutuksi.

Jaa sivu: