Kirjoitettu Kategoriat Ajankohtaista

Kampanjapäällikkö vinkkaa

Viisi vinkkiä lippukunnan kalenterimyyntiin

Mastonvartijat-lippukunta Espoosta tekee määrätietoisesti työtä adventtikalenterimyynnin eteen, jonka seurauksena lippukunta on vuodesta toiseen myyntitilastojen kärjessä. Tässä lippukunnan kampanjapäällikön vinkit myyntiin.

”Tämä on lippukuntamme tärkein varainhankintakampanja ja sen avulla rahoitamme monia lippukuntamme perustoimintoja”, kertoo adventtikalenterikampanjapäällikkö Larissa ”Laija” Olasvuori, joka veti vuoden 2023 kampanjaa yhdessä pestiparinsa Mira Saarentauksen kanssa. Aikaisemmin kampanjassa on ollut myös lippukuntalaisten huoltajia apuna.

Määrätietoisen työn seurauksena lippukunta on vuodesta toiseen myyntitilastojen kärjessä. Viime vuonna lippukunta myi huimat 2 400 kalenteria.

Adventtikalenterimyynnin ansiosta lippukunnassa voidaan pitää retkien ja tapahtumien osallistumismaksut kohtuullisina ja päivittää tarpeen mukaan yhteistä retkeilykalustoa. Sen avulla pystytään myös tarjoamaan tarvittaessa vapautuksia retkimaksuista.

Kampanjapäällikkö Laija Olasvuori antoi omat vinkkinsä kalenterimyyntiin.

1. Viestintä perheille ja johtajien tsemppaus on tärkeää

Lippukunta viestii aktiivisesti partiolaisten koteihin ja ohjeistaa myynnin käytäntöjä.

”Lapsetkin innostuvat myynnistä, kun ryhmänjohtajat ovat tukemassa ja kannustamassa ja pitävät myyntiä esillä viikkokokouksissa”, Laija pohtii.

2. Selkeät myyntikäytännöt

Eniten kalentereita myydään niin, että jokainen myy omalla tahollaan. Kalentereita myytiin järjestelmällisesti myös lippukunnan lähikaupan ja isomman kauppakeskuksen yhteydessä. Jokaisella sudenpentu- ja seikkailijaikäisellä oli ryhmänsä kanssa yksi myyntikerta kaupalla. Myyntilanteita kannattaa myös harjoitella ja ohjeistaa.

”Pitää aktiivisesti tarjota kalenteria jokaiselle ohikulkijalle, muuten asiakkaat kävelevät ohi,” Laija kertoo kokemuksistaan.

3. Yritysmyynti tuo lisämyyntiä

Tänä vuonna mukana ei ollut yritysmyyntiä, mutta usein partiolaisten huoltajien kautta on myyty myös isompia eriä yrityksille, jotka haluavat tukea paikallista harrastamista. Lippukunnalla on ollut aiemmin myös yhteydet yrityksiin, jotka ovat ostaneet adventtikalentereita säännöllisesti vuodesta toiseen.

4. Markkinointi kannattaa

Myyntiä on myös tärkeä mainostaa ja kertoa somessa, milloin ja missä kalentereita on myynnissä. Myös myyntipaikkojen lisääminen adventtikalenteri.fi-sivustolle toimii. Samoja myyntipaikkailmoitustekstejä voi käyttää useissa paikoissa.

Mastonvartijat on jakanue tietoa myynnistä oman kaupunginosan someryhmissä ja lippukunnan omissa somekanavissa. ”Ollaan myös kannustettu, että vanhemmat vinkkaavat omassa somessaan myynnistä ja lisäksi ollaan jaettu aina myyntilistaa, jonka vanhemmat voivat viedä vaikka työpaikan kahvipöytään”. Laija kertoo.

5. Myyntipalkinnot toimivat

Mastonvartijoissa palkitaan myyjiä omilla myyntipalkinoilla ja lisäksi käydään ryhmien välistä myyntikisaa, jonka palkintona on herkkukassi ryhmälle.

Joka vuosi kampanjapäällikköä itseään palkitsee nähdä lasten innostuvan myynnistä. Myyntiin osallistuneita partiolaisia palkitaan myyntimäärien mukaan tonttumerkeillä, jotka ovat varsinkin monelle pienemmälle myyjälle tärkeä tunnustus tehdystä työstä.

”Saavutettujen tonttumerkkien määrä aina ilahduttaa. Niitä on kiva päästä jakamaan. Niiden eteen on nähty vaivaa”, Laija kuvailee.

Jaa sivu: