Panosta lippukunnan sisäiseen viestintään ja näe tulokset kampanjassa

Sisäisen viestinnän tavoitteena on, että kaikki lippukunnan johtajaikäiset tietävät kampanjan perustiedot. On myös tärkeää, että huoltajat kotona tietävät, mitä kampanjassa tapahtuu.

Tältä sivulta löydät joulukampanjapäälliköille suunnattuja vinkkejä adventtikalenterikampanjan sisäiseen viestintään. Muista kertoa adventtikalenterikampanjasta ainakin lippukunnan verkkosivuilla, somessa, lippukuntalehdessä ja kolojen ilmoitustauluilla.

Katso muistilista johtajille ja huoltajille perehdytettäviin asioihin

Viestintä lippukunnan johtajistolle

Lippukuntanne ryhmänjohtajilla on kampanjan onnistumisessa keskeinen rooli. Kun perusasiat ovat kaikkien tiedossa, voi kukin ryhmä keskittyä myyntiin täysin rinnoin!

  • Viesti kampanjan käytännön asioista lippukunnan johtajille jo hyvissä ajoin ennen varsinaisen kampanjan alkamista 15.10.
  • Hyvä kanava lippukunnan sisäiseen vertaistukeen ja nopeisiin kysymyksiin voisi olla esimerkiksi johtajiston oma WhatsApp-, Slack tai FB-ryhmä.

Viestintä lippukunnan jäsenille

  • Järjestä koko lippukunnan yhteinen adventtikalenterikampanjan aloitustilaisuus!
    • Sen voit tehdä livenä tai virtuaalisesti esim. Teamsillä.
    • Tarjoa tilaisuus kaikille jäsenille kysyä mieltään askarruttavia kysymyksiä.
    • Johtajiston voi houkutella paikalle vaikkapa glögin ja joulutorttujen avulla.
  • Ripusta tavoitejuliste kolon seinälle.
    • Sisäiseen viestintään tarkoitettuun julisteeseen voit täydentää tiedon, mihin tavoitteeseen lippukuntanne tänä vuonna kerää rahaa ja kuinka monta kalenteria kunkin jäsenen tulisi myydä tavoitteeseen päästäkseen.
  • Kannattaa myös vierailla ryhmien kokouksissa kampanjan aikana
    • Kysele, miten myynti etenee ja missä voisit heitä auttaa.

Ryhmänjohtajille yhteinen uutiskirje lokakuussa

  • Ryhmänjohtajat saavat valtakunnallisen uutiskirjeen lokakuussa.
  • Kirjeen tiedot lisätään myöhemmin tälle sivulle.

Viestintä partiolaisten huoltajille ja kotijoukoille

Tiedota myös kotijoukkoja, jotta he voivat tukea lapsiaan myyntityössä. Innokkaimmat huoltajat ovat myös kullanarvoinen apu myynnissä ja myyntipaikkojen löytämisessä!

  • Kerro kampanjasta kotiväelle heti syksyn alussa esimerkiksi toiminnan aloituskokouksessa, syyskokouksessa tai huoltajaillassa.
  • Kerro kalenterin merkityksestä ja varainhankinnan tärkeydestä. Mitä tuloilla on tehty ja voidaan tehdä?
  • Lähempänä kampanjaa voit kutsua huoltajat kalenterimyynnin infotilaisuuteen joko mukaan paikan päälle tai etäkokoukseen.
  • Voit myös lähestyä huoltajia sähköpostilla, viesteillä tai perinteisillä kirjeillä. Suomen Partiolaiset lähettää sähköisen uutiskirjeen kaikille huoltajille lokakuussa. Kirjeessä kerrotaan valtakunnallisen kampanjan perustiedot.

Huoltajat saavat uutiskirje lokakuussa

  • Lokakuussa lähetetään kaikille huoltajille yhteinen kirje, jossa on yleistä tietoa adventtikalenterikampanjasta.
  • Tiedot kirjeen sisällöstä lisätään tälle sivulle myöhemmin.

Esimerkki viestistä johtajistolle

 

Kalentereiden valtakunnallinen myyntikausi alkaa 15.10., jolloin sinäkin voit aloittaa myynnin oman henkilökohtaisen verkkokauppalinkin kautta.

Lippukuntalaisille kalenterit jaetaan kasvokkaista myyntiä varten viikosta xx alkaen.

  • Tutustu tarkemmin tämän vuoden kalenteriin ja joulutarinaan, jonka on kuvittanut ja kirjoittanut Henna Ryynänen.
  • Tänä vuonna yhteisenä tavoitteenamme on myydä xxxx kalenteria.
    • Pääsemme tavoitteeseemme, jos jokainen aktiivinen jäsen myy noin x kalenteria!
  • Kannustamme kaikkia aloittamaan myymällä ainakin pari kalenteria tutuille. Ja sitten kun pääset myynnin makuun, niin voitkin lähteä tavoittelemaan tonttumerkkejä!
    Tonttumerkkien saantirajat:

    • Perustason tonttumerkki: 12 myytyä kalenteria
    • Hopeinen tonttumerkki: 50 myytyä kalenteria
    • Kultainen tonttumerkki: 100 myytyä kalenteria
  • Kaikilla on mahdollisuus kerryttää omaa kalenterimyyntisaldoa myös verkkokauppamyynnillä!
    • Hae oma myyntilinkkisi jäsennumerolla tältä sivulta.
    • Kokeile lähettää oma linkkisi kauempana asuville kavereille, sukulaisille ja muille tutuille. He voivat tilata kalenterin kotiin toimitettuna suoraan verkkokaupasta ja tuki tulee siltikin suoraan HeMelle sekä kerryttää sinun myyntisaldoasi.
  • Myyntikausi päätyy 5.12., mutta kampanjointi kannattaa aloittaa ajoissa!
  • Kurkkaa Usein Kysytyt Kysymykset ja niiden vastaukset täältä Adventtikalenterin myyjien UKK-sivulta.

Esimerkki viestistä kotiväelle

Adventtikalenterimyynti on partiolaisten tärkein vuosittainen varainhankintakampanja valtakunnallisesti. Kun lapsesi myy kalenterin, sen tuotto menee kokonaisuudessaan partiotoimintaan ja suurimman osan saa lapsesi oma lippukunta eli xx.

Kyseessä on perinne, joka on jatkunut jo vuosikymmeniä. Partiolaisten kalenteri on ainutlaatuinen hyvän mielen tuoja. Voit lukea täältä tarkemmin kuinka se eroaa muista joulukalentereista. Adventtikalenterikampanja on osa partio-ohjelmaa. Myynti opettaa kampanjaan osallistuville kaupankäyntiä ja käsitystä taloudesta sekä ihmisten kohtaamista ja yhteisen hyvän eteen toimimista.

Lippukunnassamme kalentereita myydään, jotta harrastuskulut/jäsenmaksut saadaan pidettyä kaikille kohtuullisina. Voimme kaikki kantaa kortemme kekoon, jotta partion harrastaminen on mahdollista kaikille lapsille perheen taloudellisesta tilanteesta riippumatta.

  • Myyjät palkitaan myyntiponnistuksistaan tonttumerkkeillä!
    Tonttumerkkien saantirajat:

    • Perustason tonttumerkki: 12 myytyä kalenteria
    • Hopeinen tonttumerkki: 50 myytyä kalenteria
    • Kultainen tonttumerkki: 100 myytyä kalenteria
  • Tärkein tuki myyjälle on huoltajan kannustus ja kiinnostus partiolaisen kalenterimyyntiä kohtaan. Myyminen on lapselle erinomainen tapa oppia yhteen hiileen puhaltamista ja sitä miten tehdään yhdessä varainhankintaa.

    • Auta partiolaista miettimään, kenelle tutuille, naapureille ja sukulaisille kalentereita voisi myydä kasvokkain tai soittamalla tai lähettämällä lapsesi oman henkilökohtaisen verkkokauppalinkin.
    • Voit toimia valo- tai videokuvaajana, kun lapsesi haluaa tehdä oman mainoksen, jossa hän esittelee kalenteria.
    • Vie myyntilomake (tulosta myyntilomake, WORD) esimerkiksi omalle työpaikalle vietäväksi ja kerää kiinnostuneiden ostajien lista.
    • Voit myös ehdottaa kalentereita tilattavaksi työpaikan henkilöstölahjoiksi tai joulutervehdykseksi yhteistyökumppaneille. Lue lisää yritysten merkityksellisestä lahjasta.

    Jaa sivu: