Viestit ja kohderyhmät somessa

Kampanjan aikana tulee vastaan erilaisia viestintätarpeita ja some on hyvä tapa välittää tietoa. Ennen kun kirjoitat postauksen, mieti ensin kenelle haluat viestin osoittaa ja mistä kanavasta kohderyhmän tavoittaa. Muokkaa teksti ja valitse kanava sen mukaan.

Hyvä tapa miettiä kohderyhmiä on listata kaikki lippukuntasi käytössä olevat kanavat ja miettiä ketkä seuraavat kyseistä kanavaa. Tutustu myös valmiisiin somepostausesimerkkeihin, joita voitte käyttää soveltuvin osin kaikkialla somessa ja kalenteriviestinnässä.

 

Kohderyhmät

Erilaisille kohderyhmille kannattaa viestiä hieman eri tavoilla. Ostajia ja myyjiä kiinnostavat eri asiat. Sopivan viestin muotoilussa auttaa, jos koitat asettua kohderyhmäläisen rooliin. Minkälaisiin kysymyksiin kaipaisin vastauksia, jos harkitsisin kalenterin ostamista? Entä mitkä tiedot olisivat minulle tärkeitä, jotta saisin myytyä ja markkinoitua kalentereita itse?

piirretty kissa päässään tonttulakki

Kohderyhmä: Ostajat

Partiolaisten adventtikalenterin halukkaita ostajia saattavat olla esimerkiksi partiolaisten sukulaiset ja tutut sekä lippukuntanne entiset jäsenet ja heidän perheensä.

Ostajia voi hyvin löytyä myös partion ulkopuolelta. Esimerkiksi jouluihmiset sekä hyväntekeväisyydestä kiinostuneet saattaisivat mielellään ostaa adventtikaleterin partiolaisilta.

Ostajille suunnatussa viestinnässä on hyvä muistaa mainita seuraavat asiat:

Mistä ja milloin kalentereita voi ostaa teidän lippukunnaltanne?

Paljonko kalenteri maksaa ja mitä maksutapoja teillä on tarjolla?

Miksi partiolippukuntanne myy kalentereita? Mihin aiotte käyttää varainhankinnan tuotot?

 

Kurkkaa valmiit esimerkkipostaukset

kaksi piirrettyä lintua ja joulupaketti kusuen oksalla

Kohderyhmä: Lippukunnan kalenterimyyjät

Kannusta lippukuntasi kalenterimyyjiä entistä parempaan myyntiin. Kalenterimyyjille on hyvä muistutella kampanjan alkamisesta ja edistymisestä sekä jakaa innostavia myyntivinkkejä ja fiiliksiä myyntitempauksista. Erittäin tärkeää on myös muistaa kiittää ahkeria myyjiä niin kampanjan aikana kuin sen päätyttyäkin.

Myyjille suunnatussa viestinnässä on hyvä muistaa mainita seuraavat asiat:

Mitkä ovat teidän lippukuntanne kampanjaan liittyvät tärkeät päivämäärät?

Mistä kalentereita saa itselleen myyntiin? Mitä tehdä, jos onnistuu myymän kaikki kalenterit?

Mikä onkaan lippukunnan yhteinen tavoite kampanjalle? Mitä kaikkea siistiä kalenterimyynnin tuotoilla tullaan tekemään?

Muistutus ahkerien myyjien tonttumerkeistä

Kurkkaa valmiit esimerkkipostaukset

Somekanavat markkinoinnisa

Jos lippukunnallanne on olemassa oma somekanavat, niin niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää adventtikalenterikampanjan tukena.

Facebook logo mustalla ympyrätaustalla

Facebook

Facebookissa lippukuntanne sivulla on todennäköisesti paljon partiolaisten vanhempia ja lippukuntanne entisiä jäseniä sekä muita partiomyönteisiä seuraajia. FB-sivu voikin siis toimia oikein hyvänä myynti- ja markkinointikanavana.

FB postaukset: Postauksia voi hyvin julkaista useampiakin pitkin kampanjaa 15.10.-5.12 välillä. Voitte hyödyntää valmiita somepostausehdotuksia tai keksiä ihan omia. Ainakin myyntitempauksista ja lippukunnan verkkokauppalinkistä kannattaa viestiä tasaisin väliajoin.

FB tapahtuma: Kannattaa luoda tapahtuma Facebookiin ainakin isompia myyntitempauksianne varten. Esimerkiksi joulumyyjäisiä tai kololta käsin tapahtuvia myyntihetkiä varten kannattaa julkaista tapahtuma, josta käy ilmi tapahtuman päivämäärä, kellon aika ja osoite.

FB kansikuva: Voitte päivitää lippukuntanne ja/tai henkilökohtaisten profiilienne kansikuvat kertomaan kalenterimyynnistä.

FB ryhmät: Onko paikkakunnallanne tai asuinalueellanne Facebook-ryhmiä, joissasaa julkaista ajankohtaisista paikallisista asioista? Vinkatkaa ihmeessä erilaisissa ryhmissä mistä ja milloin adventtikalentereita voi teidän lippukunnaltanne ostaa.

FB live: Voisitteko järjestää esimerkiksi virtuaalisen glögihetken, jonka aikana kerrotte esim. lippukunnastanne, adventtikalenterin tarinasta sekä tämän vuoden myyntituottojen käyttökohteesta. Samalla voitte kertoa lippukuntanne tulevista myyntitempauksista sekä verkkokauppalinkistä ja kannustaa katsojia kalenteriostoksille.

Instagram logo mustalla ympyrätaustalla

Instagram

Instagramissa on todennäköisesti lippukuntanne aktiivisia jäseniä ja heidän kavereitaan sekä huoltajia. Erilaisia hashtageja ja innostavia kuvia hyödyntämällä Instagramista voitte tavoittaa myös täysin uusia ostajakohderyhmiä.

IG Feed: Postailkaa valmiita markkinointikuvia sekä omia kuvianne ja videoitanne myyntitempauksista. Feed postauksissa kannattaa myös kertoa tulevista myyntitapahtumista (sisältäen päivämäärät, kellonajat ja osoitteet).

IG Story: Kuvia ja lyhyitä videopätkiä hyödyntäen kannattaa kertoa kalenterikampanjastanne, tulevista myyntitapahtumista sekä vaikka jakaa tunnelmia kulissien takaa.

IG Live: Live-lähetyksen voi järjestää esimerkiksi joulumarkinoilta, jossa olette mukana myymässä kalentereita. Tai muuten vain fiilistelylähetyksenä jonka aikana kerrotte esim. partiosta harrastuksena ja adventtikalenterista yleisesti. Samalla voitte kertoa lippukuntanne tulevista myyntitempauksista sekä verkkokauppalinkistä ja kannustaa katsojia kalenteriostoksille.

Instagram Reels/kela: Reelseihin voitte luoda tiiviitä videopätkiä, joissa kalenteri on mukana menossa.

Tätä kanavaa kannattaa käyttää luovasti!

TikTok logo mustalla taustalla

TikTok

Käyttävätkö lippukuntalaisenne TikTokia? Siellä ehkä onkin enemmän lippukuntanne aktiivisia jäseniä ja heidän kavereitaan. TikTok voi olla näppärä kanava yli 13-vuotiaiden partiolaisten myyntiin kannustamiseen. TikTokissa videoilla on myös mahdollisuus saada huomattavasti laajempaa näkyvyyttä ja katselukertoja ja siten ihan uusia asiakkaita.

Keksittekö lippukunnan tai ryhmien kesken erilaisia TikTok haasteita?

Kuka keksii hauskimman adventtikalenterivideon?

Kuka kertoo kalenterin nippelitiedot näppärimmin?

Ryhtyisikö joku teistä myyttien murtajaksi?

Mikä tanssi sopii adventtikalenterin kanssa?

Millaisissa erilaisissa tilanteissa kalenteria voi myydä?

 

Kokeilkaa rohkeasti TikTokin hyödyntämistä omalla tavallanne!

Muut markkinoinnilliset somekanavat

Erilaisista somekanavista saatatte löytää ihan uusia kohderyhmiä, jotka eivät välttämättä vielä tunne teidän lippukuntaanne tai partiota lainkaan. Näiden kanavien kautta saatatte löytää asiakkaita, jotka ostavat kerralla useampia kalentereita, esimerkiksi yrityspäättäjiä ja muita mahdollisia ostajia.

Twitter logo mustalla ympyrätaustalla

Twitter

Muista linkittää lippukuntalinkki

(linkki tulossa tähän)

 

Twitterissä kannattaa hyödyntää hashtageja eli tunnisteita

#adventtikalenteri #partiolaistenadventtikalenteri #joulukalenteri #joulukalenteri2021

#hyväntekeväisyys #joulufiilis #varainhankinta #partioscout

LinkedIn logo mustalla ympyrätaustalla

LinkedIn

Käyttävätkö lippukuntanne aikuiset jäsenet LinkedIn:ä? Virtuaalisia verkostoja kannattaa ehdottomasti hyödyntää ja kertoa kalenterimyynnistä myös tässä kanavassa.

 

Muista sisällyttää postauksiin oman lippukuntasi lippukuntalinkki.

(linkki tulossa tähän)

 

LinkedIn:ssä kannattaa hyödyntää hashtageja eli tunnisteita

#adventtikalenteri #partiolaistenadventtikalenteri #joulukalenteri #joulukalenteri2021

#hyväntekeväisyys #joulufiilis #varainhankinta #partioscout

Youtube logo mustalla ympyrätaustalla

YouTube, Clubhouse, Jodel, jne.

Missä kanavissa lippukuntanne jäsenet ovat yleensä aktiivisia? Kertokaa adventtikalenterimyynnistä luovasti eri kanavissa. Vastailkaa usein kysyttyihin kysymyksiin ja vinkkailkaa kalenterin ostomahdollisuuksista.

Järjestäkää vaikka live lähetys Youtubessa tai jutusteluhetki Clubhousessa, jonka aikana kannustatte ihmisiä ostamaan adventtikalenteri.fi verkkokaupasta teidän lippukuntalinkillänne. Miten olisi vaikka virtuaalinen iltanuotio esityksineen kaikkineen, jonka aikana samalla käynnissä myyntitempaus?

Kurkkaa valmiit somepostausehdotukset

Jaa sivu: